Mavekatar

Definition og årsager

Mavekatar er en irritationstilstand/betændelsestilstand i mavesækken (og evt. også tolvfingertarmen). Årsagen er oftest forhøjet syreproduktion, som kan være forårsaget af mange grunde, f.eks skyldes det ofte en kombination af alkohol, tobak, kaffe, stress og lægemidler indeholdende acetylsalicylsyre eller lignende stoffer (“NSAID-præparater”), som f.eks Kodimagnyl, Aspirin, Ipren og Ibuprofen. Også lægemidler indeholdende binyrebarkhormon (steroid) kan give mavekatar.

Akut mavekatar kan også opstå ved infektion med den såkaldte mavesårsbakterie Helicobactor pylori, men også andre bakterier og virus kan medføre akut mavekatar.

Symptomer på mavekatar

• Blødning, som kan vise sig på flere måder. Man kan have blodtilblandede opkastninger, og hvis blodet er størknet, kan det ligne kaffegrums. Ved større blødninger kan man få sort meget ildelugtende afføring pga. fordøjet blod.
  • Kvalme og opkastninger.
  • Smerter fra den øvre del af maven
  • Diffust ubehag fra den øvre del af maven.

Forholdsregler og diagnose

Ved tegn på blødning fra mave-tarm-kanalen skal man altid søge læge. Hvis man har mistanke om, at tilstanden skyldes et stort forbrug af alkohol, tobak og kaffe, skal man ophøre med dette, i hvert fald til man er ordenligt undersøgt.

Diagnosen stilles ved en kikkertundersøgelse (gastroskopi), evt. kombineret med udtagning af en vævsprøve (biopsi).

Behandling af mavekatar

Behandlingen er ophør med alkohol, acetylsalicylsyre eller NSAID-præparater, hvis de er den udløsende årsag. Herefter normaliseres slimhinden, og symptomerne forsvinder i løbet af et par dage. Ellers er behandlingen midler, der neutraliserer mavesyren eller såkaldte syrepumpehæmmere, der nedsætter mavesyreproduktionen.

Hvis tilstanden skyldes Helicobactor pylori, er behandlingen en antibiotikakur kombineret med en syrepumpehæmmer (f.eks. Pantoloc eller Lanzoprazol).

Komplikationer til mavekatar

Den alvorligste komplikation er kraftig blødning, der i sjældne tilfælde kan være livstruende. Småblødning over en lang periode kan medføre blodmangel. I længerevarende tilfælde af kronisk gastritis kan slimhinden beskadiges så meget, at der enten opstår mavesår eller vitamin B-12 mangel.