Fremfald Af Endetarm

Hvad er en rektal prolaps?

En rektal prolaps er en tilstand, hvor den nederste del af endetarmen presses ud gennem endetarmsåbningen. Ofte er der nedsat kraft i lukkemusklen ved rektal prolaps. Der vil derfor ofte også være slimafgang og besvær med at holde tæt for afføring (inkontinens – i varierende grad). Rektal prolaps forekommer hos både mænd og kvinder, dog langt hyppigst hos kvinder.

Hvorfor opstår rektal prolaps?

Mange faktorer spiller ind i udvikling af rektal prolaps. Prolapsen kan opstå som følge af langvarig forstoppelse og kraftig pressen ved toiletbesøg. Den kan også opstå som en senkomplikation til fødsel, hvor lukkemusklen kan være blevet læderet. Der er endvidere en alders-relateret årsag, idet muskulaturen overalt i kroppen svækkes med årene og altså også i bækken og bækkenbund, som bliver svagere, og hvor man kan se nedsynkning af livmoder, bækkenbund og endetarm. Sjældne årsager er rygmarvsskade eller nedarvet tendens. Det er sjældent at man kan påvise en enkelt årsag til rektal prolaps.

Er rektal prolaps det samme som hæmorider?

Rektal prolaps kan forveksles med hæmorider, da nogle symptomer er de samme: blødning, evt. smerter og væv/slimhinde, som kommer frem gennem endetarmsåbningen. Rektal prolapsen er dog ofte også forbundet med lækage af slim og en smule afføring, hvilket sjældent er tilfældet med hæmorider. Rektal prolapsen består af selve tarmen/tarmslimhinden, som presses frem, hvorimod hæmoriderne er en slags åreknuder i endetarmen/endetarmsåbningen.

En speciallæge i mave-tarmsygdomme kan ofte stille diagnosen alene på symptomerne og ved en enkel undersøgelse af endetarmen. Det kan være nødvendigt at skulle presse for at man kan se prolapsen.

Hvis prolapsen forekommer indvendigt i endetarmen og altså ikke kommer ud, kan diagnosen være vanskeligere at stille, og i disse tilfælde skal der evt. foretages yderligere nogle undersøgelser (røntgenundersøgelse/scanning/trykmåling) på hospitalet.

Disse undersøgelse kan også være med til at afgøre, hvilken type behandling, der er bedst i den givne situation.

Hvordan behandles en rektal prolaps?

Selvom forstoppelse og pressen ofte er en medvirkende faktor ved udvikling af rektal prolaps, er det sjældent tilstrækkeligt blot at korrigere afføring og toiletvaner, når først prolapsen er tilstede.

En eller anden form for operation er oftest nødvendig. Drejer det sig alene om fremfald af slimhinde, kan problemet oftest korrigeres nedefra/udefra ved hjælp af elastikpåsætning eller fjernelse af slimhinde, som kan foregå i lokalbedøvelse.

Drejer det sig om en større prolaps, kan det blive nødvendigt at foretage en kikkertoperation, hvor endetarmen hæftes fast i bækkenet.

Er behandlingen succesfuld?

Størstedelen af tilfældene kan korrigeres således at langt de fleste patienter bliver symptomfrie eller kun har minimale gener. Resultatet afhænger af, hvorvidt lukkemusklen er intakt og kan genoptrænes til at holde tæt. Det kan tage op til et år at genoptræne en lukkemuskel som har været påvirket af prolaps. Kronisk forstoppelse må undgås og uhensigtsmæssige toiletvaner afhjælpes.