Irritabel Tyktarm

Hvad er irritabel tyktarm?

Irriteret tyktarm er en generende, men helt ufarlig tilstand med ændret følesans i tyktarmen og forstyrrelse af tarmens bevægelser. Tilstanden viser sig ved smerter, oppustethed og vekslende afføring (hård mave eller diaré). Symptomerne opstår ofte efter måltider, kan tiltage i løbet af dagen og er typisk værst om aftenen. Kan forværres betydeligt i forbindelse med stress. Irritabel tyktarm er tre gange hyppigere hos kvinder end hos mænd.

Hvordan opstår irritabel tyktarm?

Årsagen er endnu ukendt. Den er hverken smitsom, ondartet eller arvelig. Nogle gange opstår tilstanden efter maveinfektioner. Sygdommen starter ofte i teenage-årene eller tidlige voksenalder og varer gerne i adskillige år.

Hvad er symptomerne?

• Ubehag/smerter i maven. Letter gerne efter toiletbesøg.
  • Oppustethed og øget luftafgang
  • Diaré eller hård afføring – ofte skiftevis
  • Følelse af ufuldstændig tarmtømning efter afføring
  • Afgang af slim

Diagnosen kan stilles alene på de typiske symptomer, sygehistorien og på undersøgelser, der udelukker andre lidelser. Undersøgelser kan bestå i:

• Kikkertundersøgelse evt. med udtagning af vævsprøver fra tarmen mhp. betændelsesforandringer.
  • Blodprøve for glutenallergi, mælkeallergi og stofskiftelidelser.

Hvad kan jeg gøre?

• Læs også luft i maven og FODMAP diæt
  • Sørge for at indtage rigtige mængde fiber hver dag (ca. 30g). Se www.altomkost.dk
  • Undgå ting, som forværrer symptomerne (kaffe, slik, tyggegummi og store mængder frugt).
  • Drik rigelig væske (2,5-3 liter) daglig.
  • Dyrk motion daglig. Modvirker forstoppelse og koordinerer tarmbevægelserne.
  • Lad generende tarmluft slippe ud.
  • Undgå større forbrug af kaffe, tobak, alkohol og stærke krydderier.

Hvad sker der med tiden?

Symptomerne kommer og går. Kan være væk i perioder. Tilstanden er på ingen måde farlig og udvikler sig ikke til kræft eller anden sygdom.

Kan man tage medicin mod irritable tyktarm?

• Midler med tarmspasmer kan hos nogle have en gavnlig virkning.
  • Midler mod diaré eller forstoppelse kan være nødvendige hvis det er det fremherskende problem.
  • Midler mod luft og rumlen har begrænset effekt.
  • Hypnoterapi (terapi under hypnose). Udføres af visse psykologer.
  • Kognitiv terapi (terapi med fokus på patientens tanker om sig selv). Udføres af visse psykologer.
  • Stresshåndtering. Udføres af visse psykologer.
  • Bio-feedback (håndtering af muskelspændinger og afslapning af bækkenbund og tarmmuskler). Udføres af afspændingspædagoger og visse fysioterapeuter.